کد مطلب:314345 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:190

عزاداری سقایی در آران
آران كه از شهرهای كوچك مجاور كاشان است و اكنون حدود پنجاه هزار نفر جمعیت دارد و اهالی آن شیعه مذهب هستند، حدود سی هیئت مذهبی اعم از سینه زنی و زنجیرزنی دارد. ضمنا یك دسته سقایی نیز به نام هیئت سقایی ابوالفضل دارد كه مركز آن حسینیه ی محله درب مسجد قاضی آران است.

تاریخ تأسیس آن دقیقا معلوم نیست، اما قرن هاست كه این هیئت و مراسم عزاداری در این شهر ادامه دارد.

هیئت نامبرده، در ماه محرم، مركز خود را سیاه پوش نموده و مجلس روضه خوانی مفصلی را در لیالی عاشورا منعقد می نماید، كه اكثر سنوات تا شب شانزدهم ادامه دارد. سابقا در همه شب ها اما اكنون در بعضی از شب ها، به نوحه سرایی سقایی می پردازند و در روز نهم و دهم و اولین جمعه ی ماه محرم برای عزاداری سنتی با شكوه هر چه تمام تر حركت نموده، در حسینیه ها و تكایای آران دوره می روند و در زیارت امامزاده محمد هلال عزاداری را ختم می نمایند و در مراجعت اطعام می كنند. اما سابقا كه در ایام عاشورا عصرها حركت می كرده اند به منازل علمای محترم شهر نیز كه به اقامه مجلس روضه خوانی می نموده اند می رفته و در موقع حركت برای عزاداری همگی لباس سیاه می پوشیده و مشك و جام آب و بعضی از آنها كشكول و جام به دست می گرفته اند و به طرز بسیار محزون نوحه سرایی می كرده اند كه از زمان منع عزاداری



[ صفحه 206]



به دستور پهلوی اول، برداشتن مشك و جام و كشكول آب سقایی آنان متروك گردید. ضمنا روز عاشورا ذوالجناح تشبیهی امام را نیز به همراه داشته اند. هیئت نامبرده را از قدیم الأیام رسم بر این بوده كه یك ماه قبل از فرا رسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری سقایی را به عنوان استقبال از ماه محرم و آمادگی برای عزاداری در شبهای جمعه به طور هفتگی در منازل منعقد می نموده و به نوحه سرایی سقایی می پرداخته اند.